Drunk Otaku Inn - Numer 03, Magazyn Anime & Manga - Drunk Otaku Inn

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
#3
D
runk
taku
nn
Wszystko o
RPG
j
Ponadto recenzje:
Hellsing Ultimate,
Iketeru Futari,
Spiral: Suiri no Kizuna
O
I
D
runk taku nn
O
I
Niczym prawdziwi profesjonaliœci, za sk³ad numeru
wziêliœmy siê w ostatniej chwili. Trzymaliœmy pion i trafialiœmy w
klawiaturê, i tak oto mo¿ecie znów czytaæ chore wytwory naszych
zalanych umys³ów. Tym razem nieco skromniej ni¿ ostatnio, ale
obiecujemy odbiæ to sobie w numerze noworocznym. Jeœli mia³bym
wymieniæ jakieœ nowinki to postanowiliœmy lekko manipulowaæ
layoutem w zale¿noœci od anime, o jakim akurat mowa. Sami
oceñcie jak to wysz³o. I oczywiœcie pamiêtajcie, ¿e alkohol szkodzi
zdrowiu, a nasza stronka wci¹¿ Istnieje!
Wszystko o jRPG . . . 3
Iketeru Futari . . . . . 8
Spiral . . . . . . . . . 13
Otak VS ¯ul . . . . . 14
ZAS£YSZANE NA MELINIE
Obieca³ o niej napisaæ w relacji
Hiromi:
dwa zdania XD kocham wzmianki:D
Tam o wszystkim s¹ wzmianki tylko xD
Nie ka¿dy lubi spoilery
(mowa o recenzji Code Geass z poprzedniego numeru)
Drugi akapit "Jak w szeœciu s³owach waln¹æ
spoila, ¿e kapcie spadaj¹"
Wszystkie teksty oraz oprawa graficzna s¹ w³asnoœci¹ intelektualn¹ redakcji i nie mog¹ byæ kopiowane,
tudzie¿ fotokopiowane przy pomocy radzieckich aparatów fotograficznych, bez jej zgody.
Hellsing . . . . . . . . 10
Lort:
RPG... wiêkszoœci z was ten mistyczny skrót kojarzy siê z Dungeons &
Dragons, Forgotten Realms czy inn¹ mistyczn¹ "przestrzeni¹", ewentualnie z
granatnikiem przeciwpancernym (jak to rzecze nas radziecki s¹siad "rucznoj
protiwotankowyj granatomiot" / "Romek Pije Grzañca" te¿ kiedyœ by³o). Porzuæmy
jednak skojarzenia militarne i skupmy siê na grach fabularnych (Role Playing
Games), to o nich bêdzie tu mowa. Twór ten jest czysto zachodni, wymyœlony
przez dwóch Amerykan. Ca³a zabawa polega na spotykaniu siê z kumplami przy
takiej gierce; wcielaniu siê w orki, krasnoludy czy inne gnomy i przemierzaniu
mistycznych lochów zrodzonych w wyobraŸni Mistrza Gry (a ten œwiat mo¿e byæ
naprawdê surrealistyczny jeœli MG jest trochê podpity, wiem coœ o tym). Zabawa
taka bardzo szybko zdoby³a popularnoœæ (ka¿dy pretekst jest dobry do picia w
grupie), zaczêto robiæ komputerowe RPG (cRPG), gdzie Mistrza Gry zastêpowa³ z
góry narzucony scenariusz a zdarzenia reprezentowane przez rzut kostk¹ by³y
wynikiem funkcji random...
I. Historia "d¿apañskich aRPiD¯i”
Tyle historii o podwalinach systemu
(o tym by³ wstêp jakby ktoœ nie wiedzia³),
teraz czas na dzieje w³aœciwe. Gdy
gatunek ten zawita³ pod strzechy sake-
pijców, genialni japoñscy programiœci
postanowili podporz¹dkowaæ go pod
swoje realia. Tak oto narodzi³y siê
Japoñskie Gry Fabularne (jRPG,
zwane czasem konsolowymi RPG
(choæ to bardziej ogólna nazwa)) -
coœ z czym ka¿dy prawdziwy otaku
musi mieæ stycznoœæ (nie licz¹c
Danmaku, Visual Noveli, Eroge i
Koreañskich MMORPG; ale o
nich kiedy indziej). Pierwsz¹
produkcj¹ czysto japoñsk¹
(pomijaj¹c amerykañskie konsolówki)
by³ Dragon Quest (w JuEsEj Dragon Warrior /
zreszt¹ pierwsza czêœæ sagi ci¹gn¹cej siê a¿ do
dziœ) wydana przez firmê Enix w 1986 na Famicoma /
Nintendo Entertainment Sytem (u nas ta konsola a w³aœciwie
jej klon zwa³a siê Pegasus - jeœli nie wiesz co to by³o, idŸ siê zapij z
rozpaczy... to jak Komandos wœród konsol). Grafika mo¿e nie powala³a, a historia
by³a typowo europejska (uratowaæ ksiê¿niczkê porwan¹ przez z³ego
czarnoksiê¿nika po drodze zabijaj¹c jednego smoka) ale bez DQ nie by³o by jRPG.
W³aœnie na NESie zrodzi³y siê inne dominuj¹ce dziœ serie takie jak Megami Tensei
czy absolutny król gatunku - Final Fantasy; grê która mia³a byæ ostatni¹ desk¹
ratunku firmy Squaresoft (st¹d Ostatnia Fantazja swoj¹ drog¹ by³o kiedyœ takie
tanie wino), nikt nie przypuszcza³, ¿e stanie siê œwiatowym hitem.
j
Wszystko o
RPG
Wszystko o RPG
Po pierwszej "Smoczej
Przygodzie" fabu³a w grach
znacznie siê rozbudowa³a
choæ przez pierwsze lata i tak
przychodzi³o nam sterowaæ
"bezp³ciow¹" postaci¹ (stary motyw z
klasycznych RPG - rzekomo jeœli
postaæ nie jest okreœlona przez
historiê to mo¿na siê z ni¹ ³atwiej
uto¿samiæ). Zadziwiaj¹ce jest jak
japoñscy kompozytorzy potrafili
uk³adaæ ca³kiem zgrabne œcie¿ki
dŸwiêkowe na urz¹dzeniu maj¹cym
tylko 5 kana³ów. Za szczyt jRPG na
konsole trzeciej generacji uwa¿a
siê Final Fantasy III z 1990
(oficjalnie wydanego na œwiat
dopiero w 2006 w postaci portu na
Nintendo DualScreen); dla
zapaleñców przygód niejakiego Linka - The Legend of
Zelda niestety nie jest jRPGiem, TLoZ to seria gier przygodowych z drobnymi
elementami RPG. Opuœæmy ju¿ mroczny, acz zacny rejon osmiobitowców i
przenieœmy siê o szczebel wy¿ej na drabinie konsol.
W roku 1990 Nintendo wypuœci³o na rynek szesnastobitow¹ (czwarta
generacja) konsolkê zwan¹ Super Famicom (Super Nintendo Entertainment
System (SNES) w krajach nie-azjatyckich). Sta³a siê ona now¹ "ostoj¹" dla
jRPGów niczym DOI dla pijanych otaku (tak wiem, powsta³a jeszcze Sega Master
System czy któraœ z Atarynek, ale te platformy by³y ubogie w gatunek tu
omawiany). Nowe mo¿liwoœci sprawi³y, ¿e gry sta³y siê wiêksze, lokacje bardziej
"¿ywe", a muzyczka przesta³a byæ "pikniêciami". Anonimowi bohaterowie odeszli
w niepamiêæ, taraz ka¿dy mia³ swoj¹ w³asn¹ rozbudowan¹ historiê z kilkunastoma
w¹tkami. Warstwa fabularna przeistacza³a siê czasami w telenowelê o ratowaniu
œwiata przed maniakiem chc¹cym w jakiœ magiczny sposób go zniszczyæ. Na rynku
sytuacja ci¹gle ta sama: Final Fantasy ci¹gle walczy z Dragon Questem, czasem
pojawiaj¹ siê nowe tytu³y typu antologia "Lufia". Zaczynaj¹ te¿ kszta³towaæ siê
nowe systemy - Action jRPG (np. Seiken Densetsu) i Tactical jRPG (np Bahamut
Lagoon). Erze szesnastobitowej zawdziêczamy stworzony przez Squaresoft pasek
ATB (Active Time Battle / zosta³ on nawet opatentowany), który rozrusza³ trochê
sztywne bitwy. Za najwiêksze dzie³o tego okresu uwa¿a siê Chrono Triggera
(Squaresoft 1995) - epick¹ przygodê opart¹ o podró¿e w czasie
(z rekordow¹ liczb¹ 15 mo¿liwych zakoñczeñ). Tak drodzy
"fani", to nie Final Fantasy VI (mimo swojego questu z jabolem
jab³kowym) a przygody Crono by³y zwiastunem prze³omu...
j
Wszystko o RPG
Mamy ju¿ nowy okres -
czas panowania pi¹tej
generacji (32-64-bit).
Gigantami w tym czasie by³y
PlayStation (PSX) i Nintendo
64 (N64). Na tego drugiego
ma³o co wysz³o z "tego co nas
interesuje" (najbardziej
udane by³o "Paper Mario"). To
na maszynkê Sony nast¹pi³
prawdziwy boom na jRPG i to
w³aœnie ona uczyni³a zeñ
gatunek masowy. Gry
rozrasta³y siê do rozmiarów
kilku p³yt CD, wprowadzono
animowane filmiki ukazuj¹ce
historiê, muzyka brzmia³a ju¿
"normalnie". Powsta³o kilkadziesi¹t gier. Jedne s³abe (Granstream Saga czy
Guardian Legend), inne œrednie (Jade Cocoon, Legend of Legia...) oraz pere³ki. Do
nich zaliczyæ mo¿na kolejne trzy czêœci Final Fantasy (VII-IX). Siódemka sta³a siê
najbardziej rozpoznawanym RPG wszech czasów a pewien "rozpoznawalny
moment" z niej zna wiêkszoœæ graczy (nawet tych nie maj¹cych z ni¹ nigdy
stycznoœci)(personalne przekonanie - VIII nie by³o wcale udan¹ kontynuacj¹).
Czêœæ ta sta³a siê tak kultowa, ¿e doczeka³a siê kontynuacji w postaci filmu anime i
serii spinoffów. PSOne zapocz¹tkowa³o tak¿e kilka serii, odnosz¹cych sukcesy po
dziœ dzieñ: Persona (podseria Megami Tensei) lub odlsqlowe Wild Arms. Ogólnie
nic ciekawego siê wiêcej nie dzia³o, prócz wydawania re-maków starszych czêœci
FF (im wino starsze tym lepsze). Przekonujemy siê tak¿e, ¿e Japoñczycy nie
potrafi¹ portowaæ gier konsolowych na PC z Windowsem. Jedziemy dalej...
Kolejna granica - 128 bitów przynios³a kolejne konsole - PlayStation 2,
DreamCasta (DC), Nintendo GameCube (NGC) i XBOXa (zgiñ, przeklêty tworze
Microsoftu). jRPG praktycznie wymar³y na maszyny inne ni¿ dziecko Sony (jednak
jest kilka zacnych tytu³ów jak Skies of Arcadia na DC). Nadal nic siê nie dzieje.
Squaresoft ³¹czy siê ze swoim najwiêkszym wrogiem i tak powstaje czokapik,
znaczy Square-Enix (istniej¹cy nam do dziœ). Seria Final Fantasy od dziesi¹tej
czêœci zaczyna podupadaæ, Dragon Quest ma siê dobrze. S-E postanawia stworzyæ
coœ nowego, eksperymentalnego. Tak powstaje seria Action jRPG - Kingdom
Hearts bêd¹ca po³¹czeniem uniwersum FF i (o dziwo) Disneya. Produkt ten odnosi
œwiatowe sukcesy (mamy ju¿ nie tylko gry ale mangi, ksi¹¿ki i inne bajery).
Powstaje te¿ (chyba pierwszy) jMMORPG - Final Fantasy XI, p³atny niestety. Nasza
kochana saga zaczê³a siê odradzaæ od czêœci XII... Niestety jako Action jRPG...
Dzisiejsze Next Geny (w³aœciwie to ju¿ nie takie next... chyba nie muszê
ich nikomu przedstawiaæ) niestety nie oferuj¹ póki co wielu solidnych japoñskich
fabularek... Jest co prawda Lost Odysey na X360 i zapowiadane Final Fantasy
XIII, ale to póki co za ma³o w porównaniu do poprzedniczek na rynku...
j
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zarabiamykase.xlx.pl