Doskonała umiejętność komunikacji(1)(1), BIZNES-ZARZĄDZANIE FIRMĄ

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
DoskonaĀa umiejķtnoľě
Autor: Alan Barker
TĀumaczenie: Monika Lipiec-Szafarczyk
ISBN: 83-7361-591-1
TytuĀ oryginaĀu
Format: 121
Efektywna komunikacja jest warunkiem skutecznego zarzĴdzania
Wszyscy komunikujemy siķ na rŃne sposoby. Skuteczne porozumiewanie siķ
to umiejķtnoľě, ktrĴ kaŃdy z nas powinien poznaě i opanowaě. NieĀatwo jest
z powodzeniem stosowaě metody i techniki przekazywania informacji na gruncie
zawodowym, gdzie majĴ one najwiķksze znaczenie. KomunikujĴc siķ w niewĀaľciwy
i nieprofesjonalny sposb, tracimy czas i energiķ, obniŃamy motywacjķ
wspĀpracownikw i wywoĀujemy niezadowolenie klientw. Precyzyjna i efektywna
komunikacja jest kluczem do satysfakcji zawodowej.
Ten praktyczny przewodnik pomoŃe Ci dĴŃyě do doskonaĀoľci w sztuce komunikacji.
Zawiera mnstwo wskazwek omawianych na licznych przykĀadach i modelach;
dowiesz siķ z niego, jak:
¤ skutecznie prowadziě rozmowy sĀuŃbowe i prywatne;
¤ zadawaě wĀaľciwe pytania i udzielaě dobrych odpowiedzi;
¤ wywieraě wpĀyw na innych;
¤ prowadziě wywiady i braě w nich udziaĀ;
¤ przedstawiaě prezentacje;
¤ zarzĴdzaě informacjĴ;
¤ redagowaě e-maile, listy i raporty.
Z tej ksiĴŃki dowiesz siķ takŃe, co robiě, gdy rozmowa utknie w martwym punkcie
O autorze:
Alan Barker
jest partnerem zarzĴdzajĴcym grupy consultingowej Direction, ktrej
nadrzķdnym celem jest rozwijanie wľrd menedŃerw kreatywnoľci i umiejķtnoľci
komunikacji.
komunikacji
194, stron: 144
×
Spis treci
O tej ksice
5
1. Proces komunikacji 7
Co to jest komunikacja?...................................................................7
Jak ludzie rozumiej przekazywane informacje?.........................8
Zarzdzanie informacj...................................................................9
Koncepcje — waluta komunikacji................................................10
Rozmowa — serce komunikacji....................................................12
2. Jak działa rozmowa? 13
Co to jest rozmowa?........................................................................13
Dlaczego nie udaj si( rozmowy?..................................................15
Umieszczanie rozmów w kontek,cie............................................15
Wypracowanie relacji......................................................................17
Ustalanie konstrukcji......................................................................21
Zarzdzanie zachowaniem............................................................23
3. Siedem sposobów
na podniesienie jako#ci rozmowy 27
Sprecyzuj swój cel...........................................................................27
Uporzdkuj proces my,lowy.........................................................29
Zarzdzaj czasem.............................................................................35
Znajd0 wspóln płaszczyzn(.........................................................37
Wyjd0 poza sprzeczk(....................................................................38
Cz(sto dokonuj podsumowa2......................................................40
U4ywaj materiałów wizualnych.....................................................41
 4 D
OSKONAŁA UMIEJTNO KOMUNIKACJI
4. Sztuka dowiadywania si& 45
Uwaga...............................................................................................45
Traktowanie rozmówcy na równi ze sob...................................49
Dbanie o brak skr(powania...........................................................50
Zach(canie........................................................................................51
Zadawanie pyta2 jako,ciowych....................................................52
Dozowanie informacji...................................................................55
5. Umiej&tno#( perswazji 57
Charakter, logika i pasja................................................................57
Co jest główn koncepcj?.............................................................59
Porzdkowanie koncepcji..............................................................64
Wyra4anie koncepcji......................................................................67
Zapami(tywanie koncepcji............................................................69
Efektywne dostarczanie wiadomo,ci...........................................70
6. Rozmowy słubowe 73
Czym rozmowa słu4bowa ró4ni si( od innych?.........................73
Przygotowanie si( do rozmowy....................................................74
Budowa rozmowy słu4bowej.........................................................75
Rodzaje rozmów słu4bowych.......................................................77
7. Prezentacje 93
Bycie w centrum zainteresowania................................................94
Przygotowanie si( do prezentacji.................................................96
Opracowanie materiałów..............................................................96
Kontroluj widowni(.....................................................................108
Zajmij si( sob................................................................................110
Odpowiedz na pytania..................................................................111
8. Wyra. to na pi#mie 113
Pisanie w konkretnym celu..........................................................113
Ułatwienie czytania.......................................................................114
Pisanie krok po kroku...................................................................115
Projektowanie dokumentu...........................................................116
Pisanie wersji roboczej.................................................................128
Edycja wersji roboczej...................................................................130
Proces komunikacji
„Spójrzmy prawdzie w oczy — wszystko sprowadza si do komu-
nikacji”. Ile razy ju słyszałe b"d# wypowiadałe te słowa, analizu-
j"c niepowodzenia, które dotknły Twoj" organizacj?
Umiejtno ) efektywnego komunikowania si nigdy wcze niej
nie była tak istotna. Warunki pracy s" coraz bardziej elastyczne i co-
raz trudniejsze do przewidzenia. Struktury zarz"dcze i kontrolne
poprzedniego pokolenia ust"piły miejsca zarz"dzaniu wirtualne-
mu i pracy sieciowej, outsourcingowi i współpracy, zarz"dzaniu
wiedz" i wywiadowi gospodarczemu. Menederowie musz" obec-
nie porozumiewa) si ze znacznie wiksz" liczb" osób ni wcze-
niej, a proces komunikacji musi zachodzi) szybciej — dzisiejsze
informacje rynkowe jutro l"duj" w koszu.
Mimo to komunikacja jest nadal głównym problemem wielu
organizacji. W powtarzaj"cych si ankietach menederowie okre-
laj" trudno ci komunikacyjne mianem najwaniejszego pro-
blemu w ich organizacji.
Komunikacja moe by), rzecz jasna, wci" zadziwiaj"co efek-
tywna. Wysiłki kierownictwa, podejmowane po to, aby przekaza)
informacje o najnowszych zmianach organizacyjnych, mog"
spełzn") na niczym, ale pogłoski o zwolnieniach rozchodz" si
jak burza. Gdyby tylko przekazywanie wiadomo ci oficjalnych
osi"gało połow skuteczno ci plotek i pogawdek!
Co to jest komunikacja?
Czsto zadaj to pytanie na pocz"tku programów szkolenio-
wych i seminariów. Po krótkim namy le wikszo ) uczestników
 8 D
OSKONAŁA UMIEJTNO KOMUNIKACJI
proponuje definicj, w której jest mowa o udzielaniu i przekazy-
waniu informacji. Po namy le nieco głbszym pojawia si słowo
„wymiana”. To ju jest bardziej zadowalaj"ce, niemniej jednak
wci" mamy do czynienia z załoeniem, e komunikacja dotyczy
przemieszczania czego — dostarczania b"d# przesyłania jakiego
towaru, zwanego informacj".
W rzeczywisto ci słowo to ma zupełnie inny #ródłosłów. Wywo-
dzi si z łaci3skiego
Jak ludzie rozumiej
przekazywane informacje?
Wedle innej definicji komunikacja jest okazywaniem sposobu
pojmowania.
Róni ludzie rozumiej" t sam" informacj na rozmaite sposoby.
Kto moe natychmiast rozpozna) słowa i obrazy, dla innych moe
to by) jzyk obcy („jakby mówił po chi3sku”). Kady problem w po-
rozumiewaniu si jest problemem zwi"zanym z rozumieniem.
Zrozumienie to rozpoznanie. „Aaa, teraz to jasne!” — wykrzy-
kujemy, kiedy co zrozumieli my. Mnóstwo słów zwi"zanych z ro-
zumieniem wi"e si z postrzeganiem wzrokowym. Moesz patrze
na problem z innej perspektywy ni Twój partner, moecie si nie
zrozumie), poniewa patrzycie na problem pod innym ktem. Je li
si z kim nie zgadzasz, mówisz zazwyczaj, e widzisz to inaczej.
Ludzie rozumiej" informacje, które s" w stanie rozpozna). Wiem,
e nadjedaj"cy pojazd to autobus, bo ju kiedy taki widzia-
łem. Znam melodi, poniewa ju j" słyszałem lub znam podobny
motyw. Wiem, e jem papryk, bo rozpoznaj smak. Podobnie ro-
zumiem, co chcesz mi powiedzie), je li to pasuje do wzorców men-
talnych, jakie si wcze niej u mnie wykształciły.
1
Ang. community — przyp. tłum.
, co oznacza „wspólny” b"d# „po-
wszechny”. Słowo to naley do rodziny wyrazów zawieraj"cej take
komuni, komunizm i wspólnot
1
. Nie ma komunikacji bez dzie-
lenia si informacj" z inn" osob". A dopóki ta osoba nie zrozumie
tej informacji w ten sam sposób, co Ty, nie ma dzielenia si.
Komunikacja jest procesem, w którym tworzone jest wspólne
zrozumienie.
communis
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zarabiamykase.xlx.pl