Domowy kościół, Domowy Kościół
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Domowy Ko�ci�l"Przymierze ma��e�skie, przez kt�re m�czyzna i kobieta tworz� ze sob� wsp�lnot� ca�ego �ycia, skierowan� ze swej natury na dobro ma��onk�w oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zosta�o mi�dzy ochrzczonymi podniesione przez Chrystusa Pana do godno�ci sakramentu."Ks. Franciszek Blachnicki, za�o�yciel Domowego Ko�cio�a, ga��zi rodzinnej Ruchu �wiat�o-�ycie m�wi�c o sakramencie ma��e�stwa zwraca� uwag�, ze znakiem widzialnym s� tutaj relacje osobowe mi�dzy dwojgiem, kt�rzy zawieraj� przymierze ma��e�skie. Jednak relacje mi�dzy m�czyzn� i kobiet� nie s� wolne od z�a, kt�re dotyka cz�owieka tak z zewn�trz, jak i z jego wn�trza. Ten nieporz�dek wynikaj�cy z grzechu wypaczy� wzajemn� komuni� m�czyzny i kobiety, jaka by�a od pocz�tku darem Stw�rcy. "W sakramencie ma��e�stwa to B�g czyni siebie gwarantem i zobowi�zuje si� dokona� tego, co znaki sakramentalne wyra�aj� i co jest w nich celebrowane, mianowicie ukszta�towania jedno�ci z dwojga r�nych.".Domowy Ko�ci� Ruchu �wiat�o-�ycie pomaga ma��onkom sakramentalnym czerpa� z �aski i mocy sakramentu ma��e�stwa, uczy jak �y� tym sakramentem i celebrowa� go przez ca�e �ycie. ��czy on w sobie charyzmaty Ruchu �wiat�o-�ycie i mi�dzynarodowego ruchu ma��e�stw katolickich Equipes Notre-Dame, od kt�rego przej�� idea� duchowo�ci ma��e�skiej, czyli d��enia ku Bogu w jedno�ci ze wsp�ma��onkiem.Duchowo�� ma��e�ska proponowana w ramach Domowego Ko�cio�a jest realizowana poprzez przyj�cie element�w formacyjnych nazywanych zobowi�zaniami - darami. S� to codzienna modlitwa osobista po��czona z lektur� Pisma �wi�tego, regularne spotkanie ze s�owem Bo�ym, codzienna modlitwa ma��e�ska jako wsp�lne stawanie przed Panem, codzienna modlitwa rodziny, jako wsp�lnoty zanurzonej w Bogu, comiesi�czny dialog ma��e�ski i wynikaj�ca z niego regu�a �ycia (systematyczna praca nad sob�), uczestnictwo w comiesi�cznych spotkaniach formacyjnych kr�gu (grupa 4-7 ma��e�stw), uczestnictwo przynajmniej raz w roku w rekolekcjach formacyjnych. Nie s� one celem samym w sobie, ale �rodkiem do celu. Ich realizowanie odbywa si� w ma��e�stwie poprzez codzienny wsp�lny wysi�ek ma��onk�w, podejmuj�cych i realizuj�cych poszczeg�lne zobowi�zania oraz poprzez wzajemn� pomoc ma��e�stw w kr�gu w d��eniu do Chrystusa (idea ma�ej grupy jako �rodowiska koniecznego do wzrostu wiary).Ma��e�stwa nale��ce do Domowego Ko�cio�a wezwane s� do pos�ugi na rzecz w�asnej rodziny, pos�ugi rozumianej jako budowanie wsp�lnoty wiary, nadziei i mi�o�ci. Wsp�lnoty, w kt�rej �wiadomo��, �e wszyscy jej cz�onkowie s� dzie�mi Jedynego Boga i st�d posiadaj� sw� niepowtarzalno�� oraz godno��, bez wzgl�du na wiek i stopie� rozwoju. Taka �wiadomo�� uzdalnia do wielkodusznej postawy s�u�by na rzecz rodziny i poszczeg�lnych jej cz�onk�w, a tak�e przyjmowania daru s�u�by od innych. Wtedy wsp�lnota rodzinna staje si� wielk� szans� dla wszechstronnego rozwoju cz�owieka - jego wzrastania w Bogu, poznawania prawdy o sobie samym, uczenia si� mi�o�ci.Wymienione wcze�niej elementy formacyjne - zobowi�zania ucz� ma��onk�w spe�niania w swojej rodzinie funkcji kap�a�skiej, nauczycielskiej i kr�lewskiej, o kt�rych m�wi� dokumenty Ko�cio�a . Nale�y tutaj zaznaczy�, �e im wcze�niej (chodzi o sta� ma��e�ski i wiek dzieci) ma��onkowie wejd� na drog� formacji Domowego Ko�cio�a, tym �atwiej im spe�nia� pos�ug� na rzecz swojej rodziny. Ma�e dzieci wychowywane w klimacie �wiadomej wsp�lnoty chrze�cija�skiej w spos�b naturalny wzrastaj� we wierze, ucz�c si� Boga przez wsp�ln� modlitw� rodzinn�, potem lektur� S�owa Bo�ego, swoiste kr�gi biblijne w rodzinie, modlitw� Liturgi� Godzin. Mo�liwo�� zadawania pyta� zwi�zanych z wiar�, na r�wni z pytaniami z innych dziedzin �ycia, poczucie akceptacji i mi�o�ci, �wiadomo�� mi�o�ci Pana Boga - s� ogromnym zapleczem si�y i r�wnowagi dla dziecka, gdy zaczyna wchodzi� w czas dorastania i odkrywania w�asnej drogi �ycia. Ma��onkowie za� maj� wi�ksz� szans� na budowanie mi�o�ci zdrowej, wolnej od g��bokich zranie�, wspieraj�cej wsp�ma��onka w jego dojrzewaniu na p�aszczy�nie ludzkiej i duchowej. B�d� "odwo�ywali si� do mocy sakramentu, kt�ra pozwala ka�demu z nich wej�� w trudno�ci spowodowane blisko�ci� drugiego."Anna i Jacek Nowakowie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]