Drunk Otaku Inn - Numer 10, Magazyn Anime & Manga - Drunk Otaku Inn
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
#10
D
runk
taku
nn
Ponadto recenzje:
O
I
D
runk taku nn
O
I
Jesteœmy szaleni. Po pierwsze z³o¿yliœmy
ten numer w mniej ni¿ dwa tygodnie po wydaniu
poprzedniego. Po drugie postanowiliœmy postawiæ siê Balconowemu
Imperium. Mo¿e ujdziemy z tego ¿ywi. Tak czy inaczej zachêcamy do
przybycia by zobaczyæ to epickie starcie. Fajnie by by³o tu zdradziæ
jakieœ plany, ale jesteœmy zakrêceni jak nigdy. Mo¿e ten numer
bêdzie mo¿na kupiæ te¿ na Piratkonie? A mo¿e ju¿ #11? Zepewne
zawitamy na NATcon, ale znów kij wie, z którym numerem... I tak
dalej. W ka¿dym razie œledŸcie nasze poczynania na stronce.
Temat numeru
Propaganda
Visual novel - z czym to siê (pi)je? . . . . . 3
Japonia
SamotnoϾ i chusteczki
czyli
pornografia w Japonii . . 8
Paprika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Jigoku Shoujo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Appleseed . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Ludek znów zauwa¿a pewne prawid³owoœci
Koncepcja Shounenowatych Mechów . . . . . . . . 20
Kontrwywiad
Wszystkie teksty oraz oprawa graficzna s¹ w³asnoœci¹ intelektualn¹ redakcji i nie mog¹ byæ bestialsko
wa³kowane razem z ciastem francuskim ani pieczone na wolnym ogniu bez zgody redakcji
Anime
Z czym to siê (pi)je?
Wielu z was czyta³o ju¿ w "Drunk Otaku Inn" teksty o anime na
podstawie czegoœ o enigmatycznej nazwie "Visual novel". Ale co toto za
diabelstwo jest? Je¿eli s¹ jeszcze osoby w fandomie, które nie znaj¹
definicji, spieszê dla nich z krótkim wyk³adem. Albo, mo¿e nie. Lepiej
przejœæ od razu, z grubej rury do tematu, którym bêdzie w³aœnie definicja
VN, ich historia, odmiany, pomarudzimy trochê na temat ich obecnej
popularnoœci wœród hardkorowych graczy, a na sam koniec zapodam co
ciekawsze tytu³y. A wiêc, cytuj¹c pewnego dyrektora "Ale buja i do
przodu"...
Na pocz¹tku musimy wprowadziæ podstawowe rozró¿nienie
pomiêdzy visual novelami i grami typu "dating sim". Te dwa terminy s¹
czêsto b³ednie zamiennie u¿ywane, gdy tymczasem istnieje zasadnicza
ró¿nica. Dating sim jest swoistym gatunkiem VN. Krótko mówi¹c, ka¿dy
DS jest VN, ale nie ka¿dy VN jest DSem. Zalecia³o algebr¹? Nie bójcie
¿aby, dalej ju¿ bêdzie przyjemniej. Dalej, czym jest VN? Otó¿, jest to doœæ
specyficzny podgatunek gry... mmm... z braku lepszego okreœlenia,
przygodowej, w której nie ma jednak u¿ywania przedmiotów na
przedmiotach, rozwi¹zywania pokrêconych jak zapl¹tane sprê¿yny
³amig³ówek, ani uk³adania trzech kostek rubika symultanicznie na czas.
Zamiast tego jest... tekst. Duuuu¿e iloœci tekstu, z ewentualn¹ muzyczk¹
w tle i przetykane lepszej lub gorszej jakoœci obrazkami "anime-style".
Czym ró¿ni¹ siê wiêc od prehistorycznych tekstówek z ery DOSa? Otó¿
tym, co wyró¿nia nasz¹ wizualn¹ nowelkê spoœród innych gier, jest jej
nachylenie w kierunku romansowym, oraz mo¿liwoœæ wybierania œcie¿ek
rozwoju fabu³y (w pewien sposób ograniczonych przez autorów; w
praktyce sprowadza siê to do odwiecznego pytania "umówiê siê z Katsumi,
czy Rei?"), które determinuj¹ nam jedno z kilku, a czasem kilkunastu
mo¿liwych zakoñczeñ - dobrych, z³ych, lub neutralnych. Co ciekawe, w
niektórych z tych gier, twórcy nie ograniczaj¹ nas w wyborze p³ci partnera.
Je¿eli chodzi natomiast o podzia³ gatunkowy, Ma³yszeq, przy pomocy
Ÿróde³ internetowych usystematyzowa³ novelki nastêpuj¹co:
: Najbardziej rozpowszechniony gatunek tych¿e gier.
Akcja polega na przewijaniu i czytaniu olbrzymich iloœci tekstu,
ozdobionych statycznymi obrazkami anime i prostymi animacjami, a w tle
przygrywa nam czasem nawet jakaœ niez³a muzyczka. Istniej¹ jednak
solidne, w pe³ni udŸwiêkowione VN z kwestiami czytanymi, np. "Senior
Year"
Visual Novel
4
Visual novel
: Nowelka kinetyczna (?) to podgatunek zwyk³ego VN.
Charakteryzuje siê tym, ¿e mamy niewielki, lub ¿adnego wp³ywu na
fabu³ê, która jednak niekiedy jest bardziej rozbudowana i wielow¹tkowa
ni¿ w zwyk³ych visualkach. KN to w zasadzie porz¹dny kawa³ek literatury,
z nalecia³oœciami VN. Nie jestem specjalnym fanem tego gatunku, choæ
wzruszy³ mnie tytu³ "Songs Of Araiah".
: Jak sama nazwa wskazuje, jest to VNka z
elementami RPG, czyli palenie dziwic, rabowanie smoków i gwa³cenie
domów, czy jakoœ tak. Dobrym przyk³adem tego typu gry jest "Elven
Relations" i "Morning Star".
: To o czym wspomina³em wczeœniej. Mamy jedn¹, lub
kilka dziewczyn/ch³opców/elfek/czegoœ innego, a naszym zadaniem jest
zdobycie jej/jego uczuæ, za pomoc¹ wrêczanych prezentów, odpowiednich
rozmów, itp. Czêsto gry tego typu nie maj¹ nawet specjalnej fabu³y, a
nacisk po³o¿ony jest na interakcjê z podrywanymi. W internecie mo¿na
znaleŸæ amatorskie "Love Hina Dating Sim" i "Galaxy Angel Dating Sim".
Kobiet jest tam zatrzêsienie, owszem, ale kln¹, ¿e h..ej! Polecam dla tych
co lubi¹ parodie. Ewentualnie jest ca³a seria "Sailor Moon Dating Sim", nie
tylko dla Sailortardów.
: Nieskategoryzowane pod wzglêdem rodzaju rozgrywki, czyli w
zasadzie najbardziej interesuj¹ce. Mi spodoba³ siê tytu³ "Idol/TYPE", gdzie
wcielamy siê w fana koresponduj¹cego ze swoj¹ ulubion¹ aktork¹. W
rzeczywistoœci ta sympatyczna nowelka, dzia³a na zasadzie programiku
do nauki szybkiego i bezb³êdnego pisania na klawiaturze.
Kinetic Novel
4
RPG Visual Novel
4
Dating Sims
4
Inne
Dobrze, skoro ju¿ pokrótce omówi³em rodzaje visual novelek,
teraz pewnie przyszed³by czas na gawêdy o historii tych gier. Niestety nie
uda³o mi siê dotrzeæ do niczego poza faktem, ze gry wywodz¹ siê od
komiksów typu "wybierz co zrobi³by Twój bohater i przejdŸ na stronê xx".
Wiadomo natomiast jedn¹ rzecz. Wiêkszoœæ porz¹dnych VN wysz³a tylko
w Japonii i tylko na PC i niektóre konsole. Hañba, Targowica! Wyposzczeni
fani wirtualnych gier romansowych nie dali sobie d³ugo w kaszê dmuchaæ i
zaczêli tworzyæ w³asne tytu³y, oraz nie zawsze legalne ³atki t³umacz¹ce
(np. angielska ³atka do œwietnego "Love Hina" na GameBoy Advance).
Jednak przez d³ugi czas tworzenie w³asnej gry tego typu pozostawa³o
mo¿liwe tylko dla szalonych otaku - programistów... Do czasu, gdy na
scenê fandomu gier Ren'Ai (albo visual novelek, jak wolicie), wszed³
cz³owiek o ksywce Tom'Py. Stworzy³ on bowiem w swoim czasie niezwykle
intuicyjny edytor "Ren'Py", sukcesywnie rozwijany do tej pory, a
4
Visual novel
opieraj¹cy siê na prostym jêzyku Python. Jego zalet¹ jest to, ze obs³uguje
muzykê, grafikê, ³atwo siê pisze, a nawet ma oddzielne funkcje do
tworzenia dating simów opartych na wspó³czynnikach gracza, czyli si³a,
charyzma i pierdutki takie. Co zatem stoi na przeszkodzie, aby stworzyæ
w³asn¹ VN? W zasadzie tylko czas, poniewa¿ niestety Ren'Py nie rozpisze
za nas ka¿dej œcie¿ki dialogowej z osobna. Jednak s¹ ludzie, którzy
korzystaj¹c z tego niezwyk³ego freeware zaczêli produkowaæ naprawdê
porz¹dne gry. Wiêkszoœæ istniej¹cych obecnie amatorskich VN
wszelakiego sortu dzia³a w³aœnie pod Pythonem. W dalszej czêœci artyku³u
przyjdzie czas na krótkie zapoznanie siê z co lepszymi tytu³ami,
subiektywnie wybranymi przeze mnie.
Zanim jeszcze przejdziemy do omówienia niektórych tytu³ów,
przeprowadŸmy prost¹ analizê pseudopsychologiczn¹. Dlaczego gry VN
s¹, lub przynajmniej by³y tak ma³o popularne, ze Japoñczykom nie
op³aca³o siê eksportowaæ ich do Europy i za ocean? Myœlê, ze g³ówne
powody s¹ dwa. Pierwszym jest oczywiœcie niskie zainteresowanie tego
typu rozgrywk¹. Prawdziwi hardkorowi gracze przeca nie czytaj¹
komputerowych romanside³, tylko t³uk¹ kwadraty w Tibii i biegaj¹ na rajdy
w "World Of Warcraft" przez 27 godzin na dobê. Poza tym jest to kwestia
"zasad" typu: takie gry s¹ dla ³osi, co nie maj¹ w³asnej laski, tacy musz¹
siê dowartoœciowaæ, to babskie tytu³y, itp. Chwytacie ju¿? Mentalnoœæ
Japoñczyków jest na tyle odmienna, ze to co ich bawi i krêci, nas bêdzie
nudziæ, lub szokowaæ. Druga sprawa to fakt, ¿e anime nie wszêdzie jest
jeszcze popularne i na tyle spo³ecznie zaakaceptowane, ¿eby op³aca³o siê
eksportowaæ tam typowo japoñski produkt opieraj¹cy siê na zjawisku
"manganimezacji" spo³eczeñstwa.
A teraz czas na kilka wybranych przez mnie tytu³ów, które tygrysy
lubi¹ najbardziej... lub przynajmniej powinny. Zaszczytne pierwsze
miejsce (godne oceny najwy¿szej wg standardów DOI, czyli Leœnego
Dzbana, dostaje "Four Days At Ohtori" - visual novel w
œwiecie Uteny. Tak, wiem, dosz³y tu do g³osu
moje prywatne preferencje, ale seriê
ubóstwiam, a sama gra jest podobno na tyle
dobra, ¿e w ciemno j¹ polecam. Ma jednak trzy
wady. Jest cudem, je¿eli kupisz j¹ legalnie
razem z legaln¹ konsol¹, na której pójdzie (Sega
Saturn ssie). Jest cudem, je¿eli znajdziesz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]